det grønne køkken.

vegetar og veganer
hvad er forskellen?

Det er blevet hverdag for flere og flere danskere, at have en kost, hvor kød fra dyr er fravalgt og hvor grøntsager og frugter i stedet pryder tallerkenen. Man snakker til daglig om veganere og vegetarer. Det kan være svært at finde rundt i de forskellige betegnelser – For hvad vil det sige, at være veganer eller vegetar? Hvad må man spise og hvordan skal man leve? Få svaret i de kommende afsnit.

hvad er en veganer?

En veganer kan defineres som en levemåde, hvor man undgår, for så vidt muligt, alle former for udnyttelse af dyr. Det gælder ikke blot som en del af kosten, men ligeledes som en del af tøj eller andre formål. Det vil sige, at leve plantebaseret og dermed undgå, udover kød, også andre animalske produkter som æg, mælk, honning, pels, uld, læder og produkter der er testet på dyr.

hvad er en vegetar?

En vegetar lever efter vegetarismen, der går ud på, at leve af planteføde (frugt og grønt, nødder, frø mv.), hvor man kan vælge at gøre det med eller uden supplement af mælkeprodukter og/eller æg. En vegetar spiser ingen former for kød, fisk, fjerkræ eller andre biprodukter fra slagtning af et dyr. Der findes forskellige måder, hvorpå man kan praktisere vegetarisme på, ser hvilke ved at klikke på krydset.

vegetarisme kan dyrkes på mange forskellige måder.
Der findes flere forskellige måder, hvorpå man kan praktisere vegetarisme på, herunder nogen af dem.

råkostveganer.
Råkostveganere spiser udelukkende vegansk mad, der er tilberedt ved max. 42 grader.

strikt vegetar.
Strikt vegetarisme kan bruges til at definere en person, der spiser vegansk, men ikke nødvendigvis undgår lædervarer etc.

lakto-vegetar.
Lakto-vegetarer har inkluderet mælk som del af deres kost, ovo-vegetarer har inkluderet æg i deres kost og lakto-ovo-vegetarer spiser begge dele.

pescetar.
Pescetar eller pescotarisme bruges til at betegne en person, der supplerer plantebaserede kost med fisk og skaldyr.

flexitar.
En flexitar er en betegnelse, der kan bruges om en person, der hovedsageligt spiser vegetarisk, men ind imellem også spiser lidt kød.

aftensmad.
bønnebøffer.

Kødfri aftensmad med kød på.
Tryk på krydset og se opskriften.

bonneboffer.png

det skal du bruge.
1 ds. 365 økologiske limabønner
1 ds. 365 økologiske kidneybønner
1 stk. 365 økologisk løg
4 spsk. 365 økologiske havregryn
4 spsk. 365 økologisk hvedemel
Salt og peber

sådan gør du.
Hæld vandet fra bønnerne. Skyl dem, og blend dem til mos sammen med havregryn og løg. Krydder med salt og peber og eventuelt andre krydderier. Tilsæt en smule mel, hvis farsen er for våd. Form farsen til bøffer. Steg dem i olie på en pande i ca. 5 minutter på hver side, indtil de er gyldne og sprøde. Servér med f.eks. råstegte kartofler og salat.

ret-09-bonneboffer_produkt_049_kidneybonner.png
ret-09-bonneboffer_produkt_050_havregryn.png
ret-09-bonneboffer_produkt_051_loeg.png
ret-09-bonneboffer_produkt_052_hvedemel.png
ret-09-bonneboffer_produkt_048_limabonner.png

madidé pasta bolognese.

veggie-madide.png
Fakta Vegetar opsaetning mobil
fakta butikker med veganske- og vegetariske produkter

find dem her.

faktas vegetarvenlige sortiment kan findes i 66 butikker landet over. Se hvilke på kortet.

åben butik

lukket

butik med pakkeboks

lukket

Find butik

den grønne
sms service.

Indtast dine oplysninger til højre og få en plads i vores grønne telefonbog. Så sender vi dig en besked, når vi har ekstra gode tilbud og tips.

Thank you

er du sikker på, at du ønsker at afmelde?

du er nu afmeldt.

*markerede varer findes kun i begrænset antal og findes ikke i alle butikker, herunder fakta Q. Alle felter skal udfyldes ved tilmelding.