den lille store forskel.

Frugt og grønt er den hurtigste vej til sundhed og energi. Bare 100 gram mere
om dagen giver dig alle nødvendige vitaminer og styrker dit immunforsvar.

 

grønt og sager
sms service.

Indtast dine oplysninger til højre og få en plads i vores frugt og grønt telefonbog. Så sender vi dig en besked, når vi har ekstra gode tilbud og tips.

 

mere grønt i
hverdagen.

Claus Holm giver dig gode råd til, hvordan du nemt og smagfuldt får spist 100 gram mere grønt og sager om dagen. Find usvære tips nedenfor   

 


aubergine.


Skær auberginen i tynde skiver Pensl med olivenolie og krydr med selleri salt, hvidløg   og spidskommen. Gi dem en tur på panden i 1-2 minutter   Tag dem af og pres lidt citron over   Spis som tilbehør eller på toppen af en sprød salat med frisk ost. Bum  

 

 


courgette.


Skær courgetten i 1-2 cm tykke, skrå skiver og grill dem på begge sider   Vend dem med lidt lime, frisk timian og høvlet parmesan. Bum  

 

 


majskolbe.


Skær majskolben ud i hjul med en tykkelse på 2-3 cm   Gril dem hårdt til de har fået farve   Kom dem op i en lille bakke kom smør, honning, chili   hvidløg   og salt flager. Så er der serveret   Bum  

 

 


forårsløg.


Grill forårsløgene 2-3 minutter til de bliver mørke   Lav en dressing af olivenolie, æbleeddike, sennep, samt fint hakket skalotteløg   og kom lidt persille på toppen. Bum   

 

 


snack peber.


Flæk og grill snack peber kort    Fyld dem med frisk ost, honning, samt lime og kom lidt røget salt på toppen. Bum  

 

 


radiser med top.


Vend radiserne med citron og krydderolie   Kom dem i en lille foliebakke og grill dem i ovnen i cirka 3 minutter   Kom masser af frisk purløg på toppen og spis dem med lidt rygeost. Bum   

 

 


store løg.


Flæk et stort løg med skræl og grill det ved svag varme i cirka 15 minutter på skæresiden   Kom balsamico og groft salt på ved servering   Godt tip, spis ikke skrælen   Bum  

 

 


store tomater.


Rids et dybt kryds i toppen af en stor tomat   Krydr med hot paprika og kom BBQ sovs over   Kom grove brød krummer vendt i oregano og tomaten op i en folie bakke og grill hele herligheden i cirka 10 minutter   Bum   

 

 


søde kartofler.


Del kartoflerne i tre og grill dem på skæresiden i cirka 10-12 minutter   Tilpas tiden efter kartoflernes størrelse   Når de er færdige kommes hytteost over sammen med frisk dild og citron saft og skal   Bum  

 

 


broccoli.


Flæk broccoli i to og pensel skæresiden med nøddeolie. Grill i 3-4 minutter   og server med nøddeolie, limesaft, ristede mandler og græskarkerner på toppen   Bum   

 

 


blomkål.


Skær blomkål i skiver og vend i olivenolie. Grill i max 2 minutter   og kom capers, persille og lidt citron på toppen   Husk at krydr med salt og peber   Bum  

 

 


spinat.


Kom spinat op i en wok   med lidt sesamolie, teriyaki og hvidløg   Svits i maks 2 minutter og server som tilbehør   Bum   

 

 


rucola.


Kom rucola i en rullesteg eller i små kalveruller sammen med pinjekerner og parmesan. Rucola kan også blendes med soltørret tomat og gnides på kyllingbryst og bages. Bum     

 

 


spidskål.


Steg kyllinge strimler i en wok   Tilføj spidskål, sur sød chili sovs, peanuts og forårsløg. Mums   

 

 


rødbede.


Skær rødbede i små tern   og steg på en pande med chili, honning og lime   Godt som tilbehør, men prøv også at vende dem i en kødsovs. Bum    

 

 


champignon.


Skær champignon i tynde skiver   Vend med citron, teriyaki og lidt salt. Steg hele herligheden på en pande i 2 minutter   Tilsæt havtorn appelsin juice. Bum   Server som tilbehør eller hak og brug som fyld i kyllingebryst  

 

 


glaskål.


Skær glaskål i tynde skiver og vend med lime, honning, frisk dild og hakkede mandler. Brug som bund på tallerknen og top op med dit favoritkød     

 

 


iceberg.


Flæk og steg et iceberg salathoved på den skårne side   Server med olie, høvlet parmesan og lidt citron. Bum  

 

 


pebermix.


Flæk pebermix   Tag kerner ud. Kom olie, salt og peber på og bag i ovn ved 230 grader i cirka 15 minutter   Hak de bagte peberfrugter groft og bland dem i fint snittet kål. Brug den afkølede masse i en hakkebøf eller en portion frikadeller 

 

 

 

 

Her er Claus Holms bonustip til at gå op i vægt. Altså tip til at du spiser 100 g grøntsager mere om dagen…   

 


avocado.


Flæk en avocado  , tag stenen ud, fyld hullet med hytteost, lidt salt og lidt peber, giv et lille klem fra en citron   hvis du kan li lidt surt. Pynt med lidt rejer.    

 

 


gulerødder.


Riv et par gulerødder, drys med kokos, kom lidt rosiner på, giv citronen   et klem.   

 

 


agurk.


Tag en agurk  , skær den i stænger, op i et glas, giv en citron   et lille klem, lidt creme fraiche, lidt friskhakket dild, lidt salt og peber.   

 

 

*markerede varer findes kun i begrænset antal og findes ikke i alle butikker, herunder fakta Q.