Fakta bakker op om Danske Spils kampagne angående aldersgrænsen for salg af tobak

Som led i arbejdet med tobak under Sundhedsprogrammet, har Fakta valgt at bakke op om Danske Spils kampagne vedrørende deres app-løsning SmartID som er blevet lanceret d. 4. maj.

SmartID er en app, der tillader brugeres at have ID koblet op med NemID på mobilen, således at man ikke nødvendigvis behøver pas eller kørekort. Der er en farveindeling i app’en, så unge under 16 har en rød markering, unge under 18 har en gul markering og unge over 18 har en grøn markering.

Løsningen er et supplement til gyldig legitimation, som kan gøre opmærksom på håndhævelse af aldersgrænser og kan være en hjælp til butiksmedarbejdere i deres tilgang til at spørge om ID.

Vi vil derfor være med til at spille en aktiv rolle for håndhævelse af aldersgrænse for salg af Tobak. 

 

*markerede varer findes kun i begrænset antal og findes ikke i alle butikker, herunder fakta Q.